এলাহাবাদ প্রশস্তি PDF in Bengali

এলাহাবাদ প্রশস্তি Bengali PDF Download

এলাহাবাদ প্রশস্তি in Bengali PDF download link is given at the bottom of this article. You can direct download PDF of এলাহাবাদ প্রশস্তি in Bengali for free using the download button.

এলাহাবাদ প্রশস্তি Bengali PDF Summary

Hello Guys, today we are going to provide এলাহাবাদ প্রশস্তি PDF to help the students. The Allahabad Pillar is an Ashoka Pillar built during the Maurya Empire. In addition to the inscription of the Mauryan emperor Ashoka, this pillar: 3 is engraved with the praise of the Gupta emperor Samudragupta. The inscription of the seventeenth-century Mughal emperor Jahangir is also present in this pillar.
At one point the pillar was removed from its original position and moved to Akbar’s Allahabad fort. The fort is not open to the public as it is currently occupied by the Indian Army and special permission is required to visit the pillar.

এলাহাবাদ প্রশস্তি PDF

অশোকের শিলালিপি থেকে জানা যায় যে, এই স্তম্ভ কৌশাম্বী নামক প্রাচীন নগরীতে স্থাপন করা হয়, যা বর্তমান অবস্থান থেকে প্রায় ত্রিশ কিলোমিটার দূরে অবস্থিত ছিল। কৌশাম্বীতে অবস্থিত অপর একটি স্তম্ভের ভাঙ্গা অংশের উপস্থিতি দেখে অনেকে মনে করেন যে, এলাহাবাদ স্তম্ভ ও এই ভাঙ্গা স্তম্ভটি অতীতে পাশাপাশি অবস্থান করত। ত্রয়োদশ শতক থেকে মুসলিম শাসনে শুরু হলে বহুবার এই স্তম্ভটিকে স্থানান্তর করা হয় ও অবশেষে ১৬০৫ খ্রিষ্টাব্দে জাহাঙ্গীরের রাজত্বকালে এলাহাবাদ শহরে সরিয়ে আনা হয়। এই সময় স্তম্ভের শীর্ষে একটি গোলক স্থাপন করা হয়। অষ্টাদশ শতাব্দীর মধ্যভাগে জোসেফ টাইফেনথেলার এই স্তম্ভের নকশা অঙ্কন করেন। ১৮৩৮ খ্রিষ্টাব্দে ক্যাপ্টেন এডওয়ার্ড স্মিথ স্তম্ভের শীর্ষে নিজের নকশানুযায়ী একটি সিংহের মূর্তি স্থাপন করার চেষ্টা করেন, কিন্তু আলেকজান্ডার কানিংহাম এই পদক্ষেপকে বাতিল করে দেন।
Here you can download the এলাহাবাদ প্রশস্তি PDF PDF by clicking on the link below.

এলাহাবাদ প্রশস্তি pdf

এলাহাবাদ প্রশস্তি PDF Download Link

REPORT THISIf the download link of এলাহাবাদ প্রশস্তি PDF is not working or you feel any other problem with it, please Leave a Comment / Feedback. If এলাহাবাদ প্রশস্তি is a copyright material Report This. We will not be providing its PDF or any source for downloading at any cost.

Leave a Reply

Your email address will not be published.